Автор: Невена Басарова-Дичева
Прекрасна и усмихната стюардеса. Или приветлив и услужлив като истински кавалер стюард. Чаят и кафето са със съвършената температура, а те помагат да изберем най-подходящия подарък от каталога на самолета за човека, който ще ни чака на летището. Дали да оставим бакшиш? Заслужават го.
Според правилата на добрия етикет на борда на самолета – не. Можете да запомните нейното или неговото име и да пратите обратна връзка за доброто обслужване в сайта или фейсбук страницата на самолетната компания. Но бакшиш – не, поне според разбиранията за добри обноски.
Точно така, по време на полет в самолет са приети правила за маниери и етикет, които донякъде са различни от тези, които действат преди излитане или след приземяване. Основната логика да съществуват такива отделни правила е гладкото и безпроблемно пътуване в ситуация на по-ограничено пространство, неудобство при хранене, намерение да свършите още малко работа, всичко това съчетано с присъствието на хора, които – повече или по-малко – могат да си позволят такъв тип пътуване. И идеята, че не от стюардите и стюардесите, а от самите нас зависи най-вече дали полетът ще е лек и приятен.
И нещо доста по-важно: от пътуването в самолет могат да се извлекат дори и бизнес ползи. Независимо от целта на пътуването – наистина не знаеш до кого ще седнеш и какво ще произтече от това. Знаем истории за съпрузи, чиято семейна идилия е започнала със запознанство в самолета. Не знаем за подобни бизнес взаимоотношения, но вероятно това е така, понеже са конфиденциални. Имаме обаче всички основания да смятаме, че те са много повече. И затова, ако трябва да се изведе едно правило, то е: етикетът в самолет е по-близък до етикета в ресторант, отколкото до поведение в метрото или трамвая. Да, наземните правила са други. А най-важните от тези във въздуха могат да бъдат обобщени в няколко групи. Разбира се, тук не включваме тези аспекти на поведението и навиците, които са валидни по принцип в големи затворени пространства. Например добрата хигиена или обратното – прекаляване с парфюма, свеж дъх, гръмогласно говорене или силен смях.
Комуникация. Пешо, приятелят от училище, може да е на другия край на салона, но това не е причина да привлечем вниманието му с викове. Не е необходимо комуникацията в самолета да е формална, но не трябва и да е прекалено експресивна. А първото, което е важно да се направи, е да поздравите стюардите на входа, най-добре на английски език. Дори едно любезно кимване е достатъчно. Етикетът изисква да поздравите и хората, до които седите. Следете също така за техни вербални и невербални сигнали, които да подскажат дали са отворени към повече разговори или обратното – предпочитат да прекарат целия полет мълчаливо. Ако пък Вие не искате разговори, дайте ясен сигнал за това – отворете лаптоп, списание, документи. Или пък с 1-2 реплики да разберете дали е добре да продължите или задълбочите разговора. Така конвенцията на седящите наблизо непознати пътници още от самото начало ще е установена.
Етикет при хранене. Пластмасовите нож и вилица са нож и вилица. Точка. Макар че напоследък авиокомпаниите предпочитат да сервират кроасани вместо по-пълноценна храна, наземният етикет при хранене важи с пълна сила, въпреки неудобствата и турболенциите. Основната причина за това е съвсем утилитарна – спазвайки го, намаляваме шансовете да изцапате не само себе си, а и хората около вас. Точно поради това, ако стюардът или стюардесата Ви предложат още салфетки, никога не ги отказвайте. Даже сами си ги искайте. Така не само ще предпазите по-добре себе си, но и ще направите добро впечатление.
И още: Дори и да пътувате за ваканция, бъдете умерени в консумацията на алкохол. Може добре да знаем как той въздейства върху нас, но не знаем как това би се отразило на хората около нас, особено предвид близкото разстояние. А след хранене или напитка, предавайте отпадъците винаги, когато стюардът или стюардесата мине по пътеката. Добрият етикет го изисква.
Етикет при движение. Тези, които предпочитат да поспят по време на полет е добре да са до прозореца, а тези, които често отиват до тоалетната – до пътеката. Така неудобствата ще бъдат сведени до минимум. Винаги искайте съгласието да пътниците до Вас да отворите или затворите капаците на илюминаторите. Избягвайте, обаче да ставате за разходка или тоалетна, когато се сервира обяд или вечеря на борда. Това създава забавяне и задръстване на пътеката, тъй като често количка и човек трудно се разминават в коридора. Движете се бързо по пътеката и не се заглеждайте по пътниците – за някои би било смущаващо. И накрая, преди да натиснете бутона за повикване на член от екипажа, помислете добре наистина ли имате нужда от него, защото трудно биха могли да си вършат работата пълноценно, всички на борда ги търсят по няколко пъти без съществена причина.
Лично пространство. Излишно е да се говори как нараства значимостта на личното пространство в самолета. Затова – установете Вашето, но и уважавайте чуждото. Например повече от ясно е, че средната седалка е най-непредпочитано място по време на полет. Затова дайте възможност на седящия там да използва поне единия подлакътник. При дълги полети или при по-малки самолети, етикетът не предполага да искате разрешение от пътника зад Вас да спуснете облегалката или да направите друг тип разместване. Добре е, обаче да му дадете невербален знак като погледнете в неговата посока – може да е отворил лаптопа или да има напитка на масичката. Ако пък се чувствате болни с течащ нос и раздразнено гърло, задължително носете маска по време на полета. Ако нямате – поискайте от стюардесата. Така ще дадете и сигнал на другите пътници да избягват контакт с Вас.
И последно – личното пространство се простира и върху личния багаж. Опитайте се да не се разпореждате с него в отделението за ръчен багаж. Просто помолете за съдействие стюардите.
И така, затегнете коланите. Едно пътуване в самолет може да се окаже пътуване към голяма цел. Затова спазвайте правилата на етикета и не позволявайте някоя дреболия, свързана с обноски, да Ви отнеме шансовете за нещо хубаво.
*Материалът е подготвен за сп. „Мениджър“
Вашият коментар