“Искате ли да ви помогна с чинията?” Така зададен, извън контекст, този въпрос звучи като мило предложение от страна на учтив сервитьор. В действителност обаче това може да бъде началото на един добър и ползотворен бизнес контакт.
Може би ще ви прозвучи малко несериозно, но истината е, че начинът, по който можем да се запознаем с някого на обществено събитие, много прилича на класическия флирт. Както в любовта, така и в бизнеса, най-трудната стъпка е първата. Никога не сме сигурни кой точно е правилния момент да се представим, дали пък не е добре някой друг да ни въведе в ситуацията и да ни запознае с хората в нея и какво е най-подходящо да кажем в самото начало.
Добрата стара Англия е царицата на създаването и функционирането на мрежи от контакти. По време на кралица Виктория, правилата в общуването са били толкова много и така строги, че се е налагало с тяхното изучаване и следване да се заемат специални хора. Всяка млада дама или току-що възмъжал джентълмен трябвало да бъдат въведени в обществото по строго определен начин. Затова се организирали балове, вечеринки, матинета и всякакви подобни събития, където бъдещите герои на времето трябвало да влязат в специални социални среди. За точните срещи с правилните хора са се грижели добре обучени в обноските и общуването специалисти, наричани понякога в учебниците по етикет „контактьори”. Според класическия английски етикет те трябвало стилно и плавно да представят един на друг подходящите брачни или служебни партньори, да омекотят напрежението от запознаването и небрежно да подхвърлят една-две теми на разговор. Тези своеобразни някогашни пиари са били високо ценени и доста добре платени.
Всичко се случва бързо в днешно време, затова правилата на стара Англия остават предимно в дебелите книги. Но сега, както и някога, обществените събития се провеждат не само, за да се чества годишнина, да се демонстрира състоянието и имиджа на компанията, но и да се създаде добра база от потенциални контакти. Както знаем, добрият бизнес е повече въпрос на познанства, отколкото на пари. Ето защо на всяко голямо парти, независимо дали е коктейл, вечеря или неформално барбекю, запознаването и представянето е основна част. Най-важното правило е да отидете на събитието само, когато сте поканени. Разбира се, практиката знае доста случаи, в които амбициозни хора се появяват шеметно, правят впечатление и пробиват, но това е по-скоро филмов сюжет, отколкото действителност. Да получиш покана вече е признание – асоцииран си в дадена среда, където са готови да те приемат или се гордеят с присъствието ти в нея.
За да създадете контакт с когото и да било на едно събитие, трябва да се движите. Буквално. Никой няма да ви забележи, ако стоите в някой ъгъл, прегърнали чашата с вино или си играете с телефона. Според етикета чашата на коктейл се държи в лявата ръка, за да можете с дясната да се здрависвате и запознавате. Движете се спокойно и първо се огледайте за хора, които познавате. Покрай тях лесно може да завържете нови контакти. Ако искате да се представите на точно определени хора, можете да помислите предварително или пък на място за човек, който би могъл да свърши това. Редно е вие да бъдете представен на по-високостоящ в йерархията човек или пък на дама. Този викториански подход е много добър, защото така можете да бъдете представени по най-добрия начин – с всичките си титли, заслуги и качества. Съгласете се, че ако се представяте сами, изобщо не е удобно да застанете срещу непознат и да кажете “Аз съм доктор на науките, преди десет години построих летището и съм продал тонове петрол на Саудитска Арабия…” например. Най-малкото звучи нескромно и няма да ви запомнят с добро. Друго е обаче, ако тихо поклащате глава, докато вашият “контактьор” разказва за служебните ви завоевания.
Разбира се, не трябва да абсолютизираме ролята на третото лице – все пак живеем във време, когато достойно можем да се запознаем с някого и сами. Най-важното е да изберете точния момент. Когато сте на коктейл например, гледайте да не пристъпвате към човека, когато можете да го притесните – например, когато устата му е пълна или пък ръцете му са заети с чиния и чаша. Ако имате точно определен човек, с когото искате да се запознаете, приближете се към него, когато е настъпил онзи момент, поетично наричан от руснаците “когато прелитат музи” – мъничкият миг на тишина. В случай, че е сам, можете да го поздравите с наздравица и така да започнете разговора. Ако пък е в група, присъединете се тихо към нея и в мига на тишина поздравете с тост всички.
Забранените теми за разговор са историите, свързани с тъжни преживявания, като смърт и болести, религиозните спорове или политическите агитации и ожесточени дискусии. Спестете си и сексуалните шегички с непознати, както и по-пикантните коментари за хората наоколо, защото никога не знаете кой с кого е и какво знае за него. Не е добра идея да започвате разговор с непознат, като обсъждате недостатъците на домакина или пък незадоволителното качество на напитките и храната. Най-успешната стратегия за старт на разговор с непознат е да го накарате да се почувства специален. В този смисъл, ако имате за какво да похвалите или да се възхитите на човека, с когото искате да се запознаете, направете го. Започнете с елегантно извинение от рода на “Извинете, че ви прекъсвам…”, “ Съжалявам, ако ви безпокоя…” или “Простете за намесата ми…” и веднага след това чистосърдечно кажете каквото мислите. Веднага след встъпителните си думи кажете нещо от рода на “Между другото, пропуснах да ви се представя…” или “Нека да ви се представя…”. Ако имате общи познати или поле, в което се засичат интересите ви, можете да го споменете – така давате възможност на човека отсреща да стъпи на нещо познато и да ви свърже с определени среди или емоции. Ако искате да ви асоциира с общ познат, трябва да сте сигурни, че този човек стои високо в неговата ценностна система. В противен случай несъзнателно ще ви бутне в графата “познат на неприятен човек”. Подхванете тема, в която и двамата плувате добре или пък имате какво да питате човека отсреща. Разбира се, важно е при първия контакт да останете дискретни и да не любопитствате прекалено много. Или пък да не бъдете досадно настоятелни в каквото и да било. Кратко представяне, усмивка, лежерен разговор за работа (ако събитието го предполага), хоби, общи интереси или познати или в крайна сметка за времето, са достатъчни да оставите траен спомен. Много е важно след това да не се впиете в новия си познат, а да го оставите да осъществява още контакти и да разговаря и с останалите гости на събитието.
При запознанството вашата задача е да създадете добро впечатление. Затова не говорете твърде много за себе си, не питайте прекалено много за лични въпроси или такива, свързани с тънкостите в работата, и не прекалявайте с любезниченето. След първите думи и общите разговори, дайте своята визитна картичка – така новият ви познат ще ви отговори, като ви даде своята. След това, можете спокойно да пожелаете приятна вечер и да оставите човека в компанията на другите гости.
Автор: Мария Касимова за сп. „Мениджър“
Вашият коментар