Последни публикации

Етикет при бизнес обяд – 27 съвета от професионалисти

Няма коментари

Бизнес обедите носят по-спокойна атмосфера на бизнес срещата. Въпреки това, освен страхотната храна, подходящото поведение е задължително, за да остане преживяването приятно за всички. Затова ние помолихме експертите да споделят съвети за етикета на бизнес обяда, за да Ви помогнем да изградите подходящи взаимоотношения и да оставите добро впечатление на Вашите партньори.

Ето 27 съвета за етикета при бизнес обяд от експертите:

1. Заковете поканата

Лиса Гротс, експерт по етикет

Lisa Grotts - business lunch etiquette
Лиса Гротс, експерт по етикет

Когато отправяте поканата, без значение колко добре познавате някого, винаги избирайте място, което е удобно за другия, не за Вас.

Отправяйки покана, се уверете, че сте дали няколко варианта за времето и датите за среща.

Потвърдете преди обяда, точно както бихте направили, ако имате среща.

2. Попитайте гостите си за възможни ограничения в храните

Мат Едстрьом

Matt Edstrom - business lunch etiquette

Да се уверите, че избраният ресторант е подходящ за всички поканени, е не само препоръчително, но ще бъде оценено от всеки присъстващ, който може да има хранителни ограничения. Така ще спестите и време, тъй като на Вашите гости няма да се налага да правят много промени в поръчката си или да поискат списък на съставките.

В случай, че не се консултирате за хранителните ограничения на гостите си, може да ги накарате да се почувстват неудобно и дори изключени.

Нито една от тези ситуации не е подходяща за делови обяд.

3. Бъдете подготвен домакин

Лиз Брайънт, президент

Liz Bryant - business lunch etiquette

Успешният бизнес обяд започва с подготвен домакин. Планирайте да пристигнете в ресторанта около 15 минути предварително, за да изберете масата и да се уговорите със сервитьора си да уредите сметката, след като Вашият гост си е отишъл.

Също така, уведомете сервитьора за важността на срещата и му кажете името на Вашия гост, така че да може да го приветства по име при пристигане.

Това, може би привидно малко внимание към детайла, може да направи много благоприятно впечатление и да Ви помогне да постигнете успех.

4. Хапнете нещо преди обедната среща

Марк Ортиз, собственик

Mark Ortiz - business lunch etiquette

Официалният бизнес обяд е за малки хапки от храната между разговорите, за сметка на продължителен разговор между тези хапки. Независимо дали седите срещу шефа или клиента си, Вие сте там по някаква причина и е важно храната да не се намира в центъра на разговора. Допълнително към това, поръчайте храна, която е лесна за ядене и е на порции. По този начин ще избегнете неудобните една -две минути мълчание, което вероятно ще настъпи при необходимостта да се обърне повече внимание на храната.

Придържайте се към малки хапки и поддържайте разговор.

5. Подгответе се да бъдете наистина ангажирани

Маги Алан, редактор

Maggie Alland - business lunch etiquette

Търговците често забавляват клиенти си по време на делови обяд, докато се опитват да направят продажба.

Ето защо обучение за овладяване на поведенчески сигнали и комуникационни техники, за сключване на повече сделки, е важно за хората, които продават.

6. Проучване на мястото

Тони Първис, собственик

Toni Purvis - business lunch etiquette

Проучете ресторанта, установете стила на облеклото и изберете кухнята. Например, ако това е вид азиатски ресторант, преговорете си храненето с помощта на клечки и опреснете знанията си за азиатските традиции при хранене.

Прегледайте менюто онлайн и изберете поне две средно изгодни предястия, които бихте могли да поръчате (като второто е резервен вариант) и се научете да произнасяте имената на непознати продукти.

7. Подгответе се да говорите за себе си

Джейн Скъдър, основател и коуч

Jane Scudder - business lunch etiquette

Бъдете готови да отговорите на това „И така – Разкажете ми за себе си“. Това не е точно „минутки за самореклама“, тъй като не е задължително да продавате нещо (включено и себе си). Препоръчвам да имате няколко професионално насочени момента, за които сте готови да говорите (например – върху какво сте се съсредоточили в работата, текущи интересни проекти…), заедно с няколко лични елемента (например – откъде сте , колко дълго сте живели в района, как сте свързани с обяда…). Обедите, като всичко друго, но не и интервютата, в крайна сметка са разговор.

Ако сте разтълкували погрешно реплика и започнете да продавате себе си или идея, това може да се окаже нетактично и неудобно за всички.

8. Познавайте гостите си

Катрин Блейздел, изпълнителен директор и коуч, „Божествени комуникации“

Katherine Blaisdell - business lunch etiquette

Направете проучване. Ако можете, разберете кой ще присъства и помислете какъв вид връзка искате да имате с присъстващите. Какво Вие можете да направите за тях? Какво те могат да направят за Вас? Визуализирайте разговора си с тях и си представете как изглежда успехът. Помислете как искате да отговаряте на въпросите им и какви въпроси искате да им зададете. Не е нужно да запомните всичко за хората, но да знаете кой присъства, ще Ви помогне.

Този вид подготовка е част от добрия етикет, защото демонстрира интерес и всеотдайност, но също така ще Ви помогне и за успокояване при импровизирани социални ситуации.

9. Пристигнете по-рано и общувайте с другите присъстващи

Ейприл Ръшинг, Комуникации и връзки с обществеността

April Rushing - business lunch etiquette

Това ще Ви позволи да се представите по-неофициално преди да започне официалното събитие. Когато се представяте, не забравяйте да споменете с какво се занимавате. Облеклото Ви ще направи разговорът по-запомнящ се. Облечете се подходящо за бизнес среща, но добавете малък акцент, например ярки обувки, интересна вратовръзка, красива огърлица или нещо, което ще предизвика разговор.

Това ще доведе до още повече разговори.

10. Подгответе се за срещата

Мелани Хершторн, бизнес консултант и предприемач

Melanie Herschorn - business lunch etiquette

Прекарайте 10 до 15 минути преди бизнес обяда да си припомните, какво трябва да знаете за темата, която ще обсъдите. Ако ще се срещате с Вашите служители, не забравяйте преди събирането да си преговорите какво възнамерявате да говорите и да си подготвите бележки (на хартия или да ги запомните), така че да минете през всички важни точки преди края на обяда. Ако се срещате с работодател, „напишете си домашното“ предварително. Уверете се, че знаете за какво иска да говори шефът Ви и обмислете всички отговори, които ще трябва да подготвите да звучат професионално и във връзка с Вашата работа! Ако се срещате с клиенти, обмислете това, което ще поискат, като прегледате работата си с тях и подготвите нови стратегии, с които да ги впечатлите на срещата.

11. Оставете телефона

Мери Уилямс, основател и коуч

Mary Williams - business lunch etiquette

В днешния дигитално-зависим, технологично-ориентиран свят, телефоните ни са постоянно с нас. Затова е много важно по време на делови обяд или вечеря да сме сигурни, че те не се виждат. Никога не поставяйте телефона си на масата. Винаги изключвайте звука, така че никакви позвънявания, звукови сигнали или аларми да не обезпокояват разговора Ви. Не проверявайте съобщенията. Не отговаряй на телефона си по време на хранене. Не ходете до тоалетната за дълго, в опит да отговорите на повикване или съобщение.

Просто казано, оставете телефона си в чантата, куфарчето или джоба си. И не го вадете, докато не сте приключили бизнес обяда.

12. Представете се на домакина/говорителя

Донина Ифурунг, собственик и изпълнителен директор

Donina Ifurung - business lunch etiquette

Често, като гости, хората се насочват към тези, които вече познават – това е човешка природа.

Но смисълът на един бизнес обяд е или да слушате говорител, или домакинът на обяда.

Като поканен гост, добрият тон изисква, а и е много подходящо, да докажете на домакина и специалния гост, че ги оценявате. Покажете им, че с нетърпение очаквате разговора или речта и ако говорите с домакина, благодарете му за поканата за участие.

13. Бъдете внимателни при поръчване на храна

Рената Кастро, управляващ партньор на Кастро правна група

Renata Castro - business lunch etiquette

Спомням си конкретен случай, когато поканих един маркетингов изпълнителен директор да ми представи услугите си по време на обяд, тъй като исках да съм извън офиса, за да позволя необезпокоявано взаимодействие. Той поръча най-скъпото ястие в менюто и шампанско. Излишно е да казвам, че не съм наела услугите им.

Ако другата страна се възползва от поканата за обяд, то бъдете внимателни при Вашето решение. Първата ми мисъл беше: Ако това се разглежда от този човек като безплатно пътуване, какво ли ще правят с парите ми, след като бъдат наети?

14. Не започвайте да се храните, преди да е сервирано на всеки.

Алекс Мембрийо, Изпълнителен директор, Кардинал Дигитален маркетинг

Alex Membrillo - business lunch etiquette

Традиционният етикет ни казва, че не трябва да започвате да се храните, докато не се сервира на всеки. И това не се отнася само до първото ястие. За всяко следващо изчакайте, докато храната на всички пристигне преди да започнете да се храните. Също така следвайте сигнал от домакина. Изчакайте да вземат хапка или две, преди да започнете да се храните. Наскоро на официална среща за обяд един от присъстващите беше приключил с десерта си, преди всички да са пристигнали. Това беше неловко и лош етикет, особено когато той коментира колко добра е била храната, докато другите трябваше да седят и да гледат.

15. Не бъди груб с персонала

Д-р Карълайн Торп, Изпълнителен коуч, Колер и компания

Dr. Caroline Thorpe - business lunch etiquette

Ако Ви напълнят чашата с вода, обърнете се към сервитьора и кажете „Благодаря“.

Този човек вероятно се е преборил по пътя си нагоре срещу разглезено богато дете.

Това е просто нещо и е нещо, което въпреки всичко, трябва да направите.

16. Следете домакина

Джоди RR Смит, Консултант по етикет

Деловото ядене е игра на следване на лидера. Ако домакинът прави нещо, като да поръча напитка или предястие, тогава същото може да направи и гостът. Ако домакинът не го направи, не бива да го прави и гостът. Това поддържа симетрията на хранене; всички на масата трябва да имат еднакъв брой ястия. (Представете си, че сте кандидат за работа и поръчвате супа. Интервюиращият не го прави. Супата пристига. Интервюиращият няма нищо, а Вие се опитвате да ядете супата си, докато отговаряте на въпроси. Доста неловко положение.)

17. Бъдете добър слушател

Андреа Пас, собственик на Андреа Пас връзки с обществеността

Andrea Pass - business lunch etiquette

Можете да се възползвате максимално от бизнес обяда, като развивате връзката с човека с когото се храните, независимо дали това е потенциален нов клиент, някой, с когото сте в контакт, или някой, с когото може да се позовавате на бизнес. Започнете обяда с общ разговор за опита и квалификацията Ви. Като опознаете човек на лично ниво, можете да намерите общи интереси например, може едновременно да се увличате по пътувания, упражнения или ходене на кино. Уверете се, че сте дали на другия човек достатъчно време, за да поведе разговора.

Бъдете добър слушател и дайте възможност на другия да споделя, за да получите желаното.

18. Избирайте мъдро темите за разговор

Матю Гилман, Изпълнителен директор, SMB компас

Matthew Gillman - business lunch etiquette

Някои теми са предназначени за семейство и приятели и не бива да бъдат обсъждани с колеги и клиенти.

Докато се опитвате да изградите взаимоотношения, уверете се, че не сте подхванали теми, които биха могли да обиждат или да създават конфликт с другите.

Двете основни теми, които да избягвате: религия и политика. Личните вярвания не са предназначени за официални бизнес обеди.

19. Дайте възможност на всеки да говори

Ричард Пумел, Човешки ресурси

Richard Pummell - business lunch etiquette

Дайте възможност на всеки да говори и ако има хора, които се чувстват неудобно или може би не на място, опитайте се внимателно да ги вкарате в разговора, като ги попитате нещо, което знаете, че ще им бъда лесно да отговарят. Това може да бъде въпрос за кариерата им; проект, върху който работят или хоби, което е особено интересно, ако сте сигурни, че биха споделили.

По същия начин, ако някой монополизира разговора, намерете подходящ момент, за да вмъкнете, че намирате това, което току-що са казали за много интересно или значимо и след това помолете друг член на групата да коментира.

20. Бъдете учтиви и професионалисти

Елша Мартин, мениджър набиране на персонал

Eleesha Martin - business lunch etiquette

В случай, че всичко върви добре, докато нещо се случи и внезапно, нещата са неудобни, помнете – вие ги разпитвате точно толкова, колкото и те Вас. Поведението Ви е важно, но също и тяхното. Наистина ли искате да работите с някого, който може да се откъсне от темата с малка грешка или да каже неща, които Ви карат да се чувствате неудобно? Ако не можете да понесете количеството въпроси на обяд, това наистина ли е правилната работа за Вас?

Бъдете учтиви и професионалисти и ще можете да се справите с всяка странна ситуация, която се появи.

21. Покажете съпричастност

Д-р Люена Байер, Изпълнителен директор

Dr. Lewena Bayer - business lunch etiquette

Факт е, че независимо дали използвате правилната вилица или не, няма значение. Да имате способността да дешифрирате, когато темата на разговор не е удобна за събеседника Ви, да разберете от жест, че някой се чувства зле или да реагирате на някого по подходящ начин, когато разпитват за децата или чужда работа – това е което е важно. Това е поведение, което изгражда дългосрочна хармония. Ако можете да покажете на хората, че наистина присъстват, че имате истински интерес към тях и че сте надеждни и автентични, повечето ще Ви простят всички видове „стъпки на криво“ при храненето.

22. Познавайте правилата за вдигане на тост

Мариан Паркър, основател, Manor of Manners

Maryanne Parker - business lunch etiquette

Никога не вдигаме тост с празна чаша и не чукаме чаши по време на тост, дори и да го виждаме по филмите. Чукането на чашите се появява от стари традиции и ритуали за суеверия. Днес ние просто вдигаме чашите пред нас и гледаме другия човек в очите, без да се чукаме. Ако вдигаме тост с шампанско, но не пием алкохол, трябва да изберем някаква напитка, която изглежда подобна на шампанското.

Когато някой предложи тост за нас, ние никога не пием в наша чест. Но трябва да върнем жеста на тоста и в този случай можем да пием.

23. Въздържайте се от твърде много пиене

Випин Лару, маркетинг директор

Vipin Labroo - business lunch etiquette

Най-важното: има правило за бизнес обяд и то е да се говори за бизнес. Така че не може да се очаква след няколко питиета и да си поговорим за мача за последната вечер. Следете домакина. Ако домакинът не изглежда твърде доволен, когато сервитьорът представя менюто с напитки, можете да пропуснете тази поръчка. Ако от друга страна, домакинът приема идеята за поръчване на напитки по обяд, най-добре е да поръчате чаша вино или бира, но не повече.

Все пак искате да бъдете толкова съсредоточени, колкото обикновено сте в хода на важния бизнес разговор, какъвто ще имате.

24. Използвайте салфетка

Робин Лий Алън, управляващ партньор

Robin Lee Allen - business lunch etiquette

Ако трябва да кихнете или да се изкашляте, използвайте салфетката от скута си, покривайки както носа, така и устата.

Не мога да преброя колко пъти съм бил отказван от сътрапезник, който е сеел микроби с неуместно протегната ръка.

Отказвал съм да бъда с хора точно на тази основа.

25. Предложете да платите

Мигел А. Суро, основател

Miguel A. Suro - business lunch etiquette

Ако обядът е била Ваша идея или търсите бизнес от Вашия сътрапезник(който е Вашия клиент или потенциален клиент), платете. При тези обстоятелства, е обичайно Вие да платите. Да не платите или да се опитвате да разделите сметката, рискувате да изглежда безвкусно, неелегантено или евтино. За да платите без никакви проблеми, изчакайте, докато се нахраните. След това попитайте сътрапезника си дали иска нещо друго. Ако отговорът е „не“, поискайте сметката, вземете я и платете веднага. Никога не я оставяйте на масата.

26. Кажете „Благодаря!“ повече от веднъж

Кристин Флин, основател и собственик, FÁS trí comhar

Christine Flynn - business lunch etiquette

Благодарете на домакина си в началото на обяда, за поканата или, ако Вие сте ги поканили, благодарете им, че са отделили време да се присъедините към Вас. Преди да приключи обяда, покажете отново благодарността си. Времето е ценно в бизнеса и показвайки признателност за времето, прекарано с Вас, ще бъде оценено. Накрая, изпратете писмена благодарност за храната на Вашия домакин или гост . Това просто действие е не само по етикет, но това ще Ви направи запомнящ се и ще покаже на потенциалния Ви клиент, колега или шеф, че изграждате отношения с тях на база уважение.

27. Поддържайте контакт

Линет Кембъл, Основател и главен изпълнителен директор

Lynette Campbell - business lunch etiquette

Бъдете подготвени да размените визитки.

Обмислете изпращането на благодарствени имейли на другите присъстващи на събитието, коментирайки положителните елементи на събранието.

Поддържайте контакт.

В заключение

Напредъкът в комуникационните технологии доведе до по-широка гама от срещи с потенциални клиенти. Въпреки това, срещите очи в очи като бизнес обяда все още носят определено лично отношение, което повечето клиенти търсят.

Имайте предвид нашия списък с експертни съвети за бизнес обяд етикет, за да впечатлите партньорите си.

Източник: Fit Small Business

kidsadminЕтикет при бизнес обяд – 27 съвета от професионалисти

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *